بازاریابی محتوا که به Content Marketing هم مشهور است در اصل یکی از زیر مجموعه هایدیجیتال مارکتینگ به شما می رود و شاید ساده ترین نوع تعریفی که می توان برای آن در نظر گرفت این باشد: تولید محتوای ناب، جدید، کاربر پسند و گوگل پسند برای بازاریابی کسب و کار.
بازاریابی محتوا به طور حتم یکی از ابزارهای قدرتمند و تأثیرگذار در جذب مشتری، توسعه و گسترش کسب و کار و همچنین برند سازی یک کسب و کار اینترنتی به حساب می آید که بیشترین تمرکزش روی تولید محتوای ناب و ارزشمند برای جذب مخاطب است.
قطعاً برای اینکه یک بازاریابی موفق و ارزشمند داشته باشید بایستی با برنامه ریزی و هدف گذاری پیش بروید و در این مسیر هم رعایت چند نکته اامی است. از جمله
و خیلی از موارد دیگر که با رعایت آنها به راحتی می توانید در این نوع بازاریابی قدرتمندانه پیش بروید.
[attention]بازاریابی محتوا تولید محتوای ناب، جدید، کاربر پسند و گوگل پسند است.[/attention]
همان طوری که در بالا هم اشاره کردیم تولید محتوا به 4 شکل متفاوت ایجاد می شود و هر کدام به نوعی روی بازاریابی محتوا تأثیرگذار خواهد بود. از جمله
اما برسیم بر سر یک موضوع خیلی مهم که در اکثر مواقع ذهن کاربران را مشغول می کند.
تفاوت هایی که بین این دو وجود دارد به 5 دسته تقسیم می شود:
تفاوت اول: شاید عمده ترین، مهمترین و بارزترین تفاوت این دو این باشد که در تبلیغات، محتوای تولید شده از یک رسانه و منبع دیگر پخش می شود. به طور مثال شما تبلیغات تان را از طریق رادیو، تلویزیون، سایت های پربازدید، پیامک، تراکت، بنرهای تبلیغاتی و غیره پخش می کنید و این هزینه خیلی زیادی برای شخص تبلیغ کننده در بر دارد.
اما در بازاریابی که بر اساس محتوا تشکیل می شود تمام محتوایی که تولید می کنید در سایت خودتان یا شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. در اصل همه مربوط به کسب و کار خودتان است و با اکانت شما در شبکه های اجتماعی پخش می شود. اگر به خوبی عمل کنید همین محتوای تولید شده به نوعی بازاریابی و تبلیغات محصولات و خدمات تان را هم بر عهده خواهد گرفت. کما اینکه خیلی از سایت های بزرگ ایران و دنیا مثل ورزش 3، بیتوته، تبیان، برترین ها و غیره از همین تولید محتوا توانسته اند اعتماد گوگل را جلب و بهترین جایگاه را در نتایج جستجوی گوگل به دست بیاورند.
تفاوت دوم: تفاوت دیگری که وجود دارد این است که بازاریابی محتوا بیشتر جذب کننده مخاطب است اما تبلیغات بیشتر به سمت مخاطب هجوم می آورد تا وی را جذب خودش کند که اکثراً مردم و مخاطبین از این نوع تبلیغات آزرده خاطر و ناراحت هستند.
تفاوت سوم: هزینه ای که در تبلیغات برای جذب مخاطب و مشتری پرداخت می کنید خیلی زیاد و در برخی موارد برگشت هزینه خیلی .سخت خواهد بود. اما در بازاریابی محتوا تنها هزینه ای که وجود دارد زمانی است که می گذارید تا یک محتوای جذب کننده ایجاد کنید
تفاوت چهارم: با تبلیغات ممکن است مشتری جدیدی جذب کسب و کارتان نشود. چرا که همه اشخاصی که تبلیغ را مشاهده می کنند بازار هدف شما محسوب نمی شوند اما در بازاریابی محتوا این مشتری است که به سمت کسب و کارتان هدایت می شود. اگر محتوای تولید شده شما، وی را جذب کند به طور حتم مخاطبین و مشتری های دیگر را هم به سمت کسب و کارتان هدایت می کند.
تفاوت پنجم: در بازاریابی محتوا شما حرفی از خرید و فروش به میان نمی آورید و مشتری به مرور زمان که به سایت تان اعتماد کرد به مشتری دائم تان تبدیل خواهد شد. ممکن است از خدمات آنلاین یا محصولات تان استفاده کند. اما در تبلیغات همیشه حرف از فروش است و مشتری از شنیدن این حرف ها متنفر و فراری است.
[attention] محتوا می تواند متنی، پادکست صوتی، ویدیو مارکتینگ و اینفوگرافیک باشد. [/attention]
در دنیای وب همه چیز به تولید محتوا وابسته است. چه گوگل و چه مخاطبین همه به تولید محتوای ناب و ارزشمند نیاز دارند. اگر سایت تان تولید محتوا نکند گوگل به آن رتبه نمی دهد و این یعنی کاهش ترافیک و بازدید سایت و در نتیجه کاهش فروش. اگر تولید محتوا نباشد پس مشتری هم نخواهد بود و باز هم یعنی نبود ترافیک و بازدید کننده و در نتیجه سایت تان به گورستان تبدیل خواهد شد.
اما در اینجا چند دلیل را بیان خواهیم کرد که چرا کسب و کارهای اینترنتی به این نوع بازاریابی ها نیازمندند:
دلیل اول: مخاطبین و مشتریان به سایت تان اعتماد می کنند
یکی از دلیل هایی که باعث می شود مشتری به یک سایت وارد شود این است که نیازش را از طریق مطالبی که مطالعه می کند برطرف کند. هر چه این مطالب پربارتر و ارزشمندتر باشند به طبع خیلی بیشتر به سایت تان اعتماد می کند . شاید این اولین قدم برای برند سازی یک کسب و کار در حوزه اینترنت باشد و ممکن است در مراحل بعدی در سایت تان سرمایه گذاری و مشتری محصولات و خدمات تان شود.
دلیل دوم: بازاریابی محتوا روی سئو سایت تأثیر خیلی زیادی دارد
به طور حتم تولید محتوا آن هم به صورت روزانه و با بهترین کیفیت می تواند مخاطبین وب سایت تان را بیش از پیش کند و این یعنی افزایش بازدید سایت. هر چه ترافیک و بازدید کننده سایت از طریق تولید محتوا بیشتر شود به مرور زمان سایت تان در بهترین جایگاه گوگل قرار خواهد گرفت و این مورد روی سئو سایت تان تأثیر مثبت خواهد گذاشت.
اما مادامی که تولید محتوا در دستور کار وب سایت تان قرار نگیرد و سایت تان به روز رسانی نشود نه گوگل و نه مخاطبین به سایت تان اعتماد نمی کنند و روز به روز تأثیر منفی این مورد را روی سئو سایت تان مشاهده خواهید کرد.
دلیل سوم: با تولید محتوا، مخاطبین هدفتان را جذب خواهید کرد
به طور حتم زمانی که در یک حیطه خاص به طور مثال "کسب و کارهای اینترنتی" شروع به تولید محتوا کنید مخاطبین و مشتریان هدفتان محدود به این حوزه می شوند و اگر به گونه ای بنویسید که مخاطبین زیادی را جذب خودتان کنید، نه تنها بعد از مدتی این اشخاص برای حل مشکلاتشان به سمت شما حرکت می کنند بلکه ممکن است سایت تان را به دیگران هم معرفی کنند. این نوع بازاریابی رایگان ترین بازاریابی در کل دنیا محسوب می شود.
علاقه اشخاصی که در یک زمینه خاص به دنبال محتوا هستند باعث می شود تا مسیر حرکت شان را به سمت سایت شما تغییر دهند. این تغییر مسیر در اکثر مواقع به سود شما و کسب و کار اینترنتی تان خواهد بود.
دلیل چهارم: در بازاریابی محتوا، تولید محتوا دلیلی می شود برای بازگشت مجدد مشتری
تمام کسب و کارهای موجود از بازگشت مشتری هایشان سود می برند. چه این کسب و کار فیزیکی باشد و چه اینترنتی باشد. اگر کسب و کاری در حوزه اینترنت باشد به طبع از برگشت مشتری بیشتر سود می کنند. چرا که این نشان می دهد که مخاطبین به این سایت اعتماد کرده اند و حتماً محتوای این سایت برای آنها ارزشمند، آموزنده و مفید بوده است.
از طرف دیگر هم گوگل به این نوع سایت ها اعتماد بیشتری می کند، به خاطر اینکه مشتری ها و مخاطبین مدام در حال ورود و خروج به سایت هستند و هر روز وقت می گذارند و مطالب سایت را مطالعه می کنند. این باعث می شود تا گوگل این سایت را یک سایت محبوب جلوه دهد و اینجاست که می توان گفت بازاریابی محتوا کار خودش را به نحو احسن انجام داده است.
انتخاب بهترین شرکت برای طراحی سایت
روش بک لینک گرفتن از ویکی پدیا
اهمیت تولید محتوا بیشتر است یا لینک سازی؟
چند تکنیک ساده برای کاهش بانس ریت سایت